Aktualnie (wg stanu na 31 grudnia 2024 r.) w Polsce uprawnionych do posiadania broni palnej jest 367 411 osoby.
Projekt zakłada nałożenie obowiązku przeprowadzania okresowych badan lekarskich i psychologicznych osób posiadających pozwolenie na broń do celów łowieckich, sportowych i szkoleniowych w łącznej liczbie 226 202 osób.
Mając na uwadze właściwość Polskiego Związku Łowieckiego do zajęcia stanowiska w sprawie przedmiotowego projektu, wynikającą z jego oddziaływania na członków Polskiego Związku Łowieckiego, uwagi do niniejszego projektu odnosić się będą wyłącznie do jego części dotyczącej osób posiadających pozwolenie na broń do celów łowieckich.
W uzasadnieniu projektu nie wskazano danych dotyczących liczby wypadków na polowaniach ani związku przyczynowo skutkowego, pomiędzy wypadkami na polowaniach a stanem zdrowia sprawcy wypadku. Należy w tym miejscu wskazać, iż wg danych pochodzących z analizy akt postępowań dyscyplinarnych prowadzonych przez uprawnione organy Polskiego Związku Łowieckiego oraz danych dotyczących prowadzonej przez Polski Związek Łowiecki ewidencji polowań indywidualnych, zbiorowych oraz odstrzałów sanitarnych, w latach 2020-2024 odbyło się 24 237 725 polowań i odstrzałów sanitarnych, w tym czasie doszło do 28 postrzeleń, w trakcie których ucierpiały 4 osoby postronne oraz 24 uczestników polowania. W skutek wypadków śmierć poniosło 9 osób. Tym samym do postrzelenia w trakcie polowania dochodzi raz na około 900 tys. polowań, do śmiertelnego wypadku na polowaniu dochodzi raz na ponad 2,5 miliony polowań, a do postrzelenia osoby postronnej dochodzi rzadziej niż raz na 6 milionów polowań. Ważną okolicznością pomagającą właściwie ocenić zasadność obowiązku przedkładania przez myśliwych zaświadczeń lekarskich i psychologicznych jest to, że analiza wypadków zaistniałych w związku z używaniem broni myśliwskiej wskazuje, że absolutnie brak jest związku przyczynowo skutkowego tego typu zdarzeń ze złym stanem zdrowia myśliwego.
Zgodnie z projektem osoby posiadające pozwolenie na bron do celów łowieckich będą zobowiązane do przedkładania właściwym organom policji ww. badań raz na 5 lat (dotyczy osób przed ukończeniem 70 roku życia) albo raz na 2 lata (dotyczy osób po ukończeniu 70 roku życia). W uzasadnieniu wskazano, że wraz z wiekiem posiadacza broni palnej wzrasta zagrożenie niecelowego lub celowego niedozwolonego jej użycia. Stwierdzenie takie jest nieuprawnione oraz nie zostało poparte jakimikolwiek danymi.
W uzasadnieniu projektu wskazano na konieczność zrównania obowiązku wykonywania okresowych badań lekarskich i psychologicznych osób posiadających pozwolenie na broń do celów łowieckich z osobami posiadającymi pozwolenie na broń do celów ochrony osobistej oraz ochrony osób i mienia wynikającą z faktu, iż myśliwi strzelają częściej niż przedstawiciele pozostałych kategorii posiadaczy broni i w sytuacjach, kiedy postrzelenie osoby postronnej jest bardzo wysokie. Polski Związek Łowiecki zwraca uwagę, iż stwierdzenie to jest również nieuprawnione i nie zostało poparte jakimikolwiek danymi. Dodatkowo należy podkreślić, iż osoby posiadające broń do celów ochrony osobistej albo ochrony osób i mienia należą do szczególnej kategorii posiadaczy broni palnej, którzy z założenia mogą posiadaną broń wykorzystywać przeciwko drugiemu człowiekowi. Osoby te w sytuacji zagrożenie muszą reagować natychmiast i podejmować decyzje decydujące o ludzkim życiu. Na myśliwych nie ciąży tego rodzaju presja. Dodatkowo, nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż osoby posiadające pozwolenie na broń do celów ochrony osobistej oraz ochrony osób i mienia maja prawo noszenia broni (w rozumieniu ustawy o broni i amunicji – każdy sposób przemieszczania załadowanej broni przez osobę posiadającą broń) na co dzień i w miejscach publicznych, podczas gdy osoby posiadające pozwolenie na broń do celów łowieckich mogą ją nosić tylko w obwodzie łowieckim i w trakcie wykonywania polowania.
Podobnie przytoczone w uzasadnieniu statystyki przestępstw popełnionych z użyciem broni palnej nie mają jakiegokolwiek związku z posiadaniem broni palnej przez myśliwych. Z analizy ww. statystyk nie wynika, ile z przestępstw zostało popełnionych Pismo do Marszałka Sejmuz użyciem broni palnej posiadanej legalnie, a ile z broni posiadanej nielegalnie. Podobnie nie sposób z przytoczonych analiz wywnioskować, z jakiego rodzaju broni zostały popełnione ujęte w statystykach przestępstwa oraz, czy jakiegokolwiek przestępstwa z użyciem broni palnej dopuściła się osoba posiadająca pozwolenie na broń do celów łowieckich. Nie sposób również pominąć faktu, iż wiele z przestępstw popełnianych z broni palnej, popełnianych jest z użyciem broni krótkiej — pistoletów i rewolwerów. Osoby posiadające pozwolenie na broń do celów łowieckich nie są uprawnione do posiadania tego rodzaju broni. Powoływanie się w uzasadnieniu projektu na tego rodzaju statystyki może mieć w ocenie Polskiego Związku Łowieckiego na celu wprowadzenie parlamentarzystów w błąd, przy braku rzetelnych i merytorycznych argumentów po stronie wnioskodawców.
Zgodnie z projektem, obowiązek przedłożenia przez myśliwych ww. badan właściwym organom policji powstanie w terminie 12 miesięcy po dniu wejścia w życie ustawy (art. 2 ust. 2 projektu), przy czym badania te nie mogą być wykonane wcześniej niż 3 miesiące przed upływem tego terminu (art. 1 projektu).
W ocenie Polskiego Związku Łowieckiego niezbędne jest przedstawienie stanowiska Rządu do projektu ustawy (MSWiA oraz Komenda Główna Policji) w związku z dodatkowym obciążeniem administracyjnym wydziałów postępowań administracyjnych w komendach wojewódzkich policji.