DZIKIE LEKCJE – WSPÓLNA PRZYGODA O PRZYRODZIE I MYŚLISTWIE
Program Dzikie lekcje – wspólna przygoda o przyrodzie i myślistwie jest skierowany do uczniów szkół średnich, którym chcemy przybliżyć świat przyrody. Naszym celem jest nie tylko dostarczenie wiedzy, ale również stworzenie zaangażowanej przestrzeni, w której młodzież będzie mogła eksplorować, zadawać pytania i odkrywać odpowiedzi na tematy związane z dziką przyrodą i łowiectwem.
W programie skupiamy się na trzech modułach tematycznych, które obejmują aspekty związane z dziką przyrodą, rolą myśliwych oraz współczesnych wyzwaniach ekologicznych. Jednak to, co czyni ten program naprawdę wyjątkowym, to jego elastyczność. Elastyczność tego programu pozwala na dostosowanie materiałów, zajęć i warsztatów do potrzeb uczniów oraz indywidualnych stylów nauczania. Mamy nadzieję, że dzięki temu stworzymy wyjątkowe doświadczenia edukacyjne, które otworzą drzwi do fascynującego świata przyrody i zainspirują uczniów do dbania o środowisko.
Program umożliwia młodzieży poznanie ekosystemów, zrozumienie roli myśliwych w ochronie dzikiej przyrody oraz podjęcie wyzwań związanych z przyrodą. Współpraca z przedstawicielami PZŁ daje możliwość bliższego poznania praktycznych aspektów myślistwa oraz zastosowania tej wiedzy w praktyce.
Zapraszamy nauczycieli i edukatorów do korzystania z materiałów i zasobów tego programu, by w sposób zaangażowany wprowadzać uczniów w świat dzikiej przyrody. Wspólnie tworzymy przestrzeń dla edukacji, dialogu i zrównoważonego podejścia do dzikiej przyrody, które przekażecie swoim uczniom, otwierając przed nimi drzwi do odkrywania piękna i wartości otaczającego nas świata.
W ramach tego tematu uczestnicy programu będą mieli możliwość wzięcia udziału w wycieczce po różnych rodzajach ekosystemów w najbliższej okolicy, podczas których połączą praktyczne doświadczenia terenowe z wiedzą ekologiczną. Wizyta terenowa z myśliwymi zapewni młodzieży bezpośredni kontakt z przyrodą i umożliwi im zrozumienie znaczenia różnorodnych ekosystemów.
Cele:
Uczestnicy będą mieli okazję odwiedzić różne rodzaje ekosystemów, takie jak las, łąka lub zbiornik wodny. Każdy z tych ekosystemów pełni unikalną rolę w ekologii i gospodarce przyrodniczej. Doświadczeni myśliwi będą towarzyszyć uczestnikom podczas wizyty, dzieląc się swoją wiedzą na temat lokalnych ekosystemów, roślin i zwierząt, oraz wpływu myślistwa na ochronę tych środowisk. Uczestnicy dowiedzą się, jakie korzyści niesie ze sobą ochrona różnorodnych ekosystemów dla zachowania bioróżnorodności, jakości wody i powietrza, a także dla ludzkiego zdrowia i dobrostanu.
Działania integracyjne i edukacyjne:
Po zakończeniu wizyty w terenie, uczniowie oraz myśliwi wspólnie uczestniczą w ognisku, gdzie mogą kontynuować rozmowy na temat przyrody, myślistwa i ekosystemów. To doskonała okazja do nawiązania bliższych relacji między uczestnikami a myśliwymi, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami i pytaniami. Ta część programu jest nie tylko edukacyjna, ale również inspirująca i integracyjna, ponieważ łączy młodzież z doświadczonymi myśliwymi, tworząc niezapomniane doświadczenie terenowe i budując więź z naturą oraz pasjonatami ochrony przyrody.
W ramach tego tematu uczestnicy programu będą mieli okazję zgłębić historię i znaczenie myślistwa jako tradycji kulturowej, jednocześnie rozważając etyczne aspekty związane z polowaniem. Przedstawienie roli myśliwych jako członków Polskiego Związku Łowieckiego pozwoli na zrozumienie ich roli w ochronie i zarządzaniu dzikimi zwierzętami.
Aspekty lekcji:
W ramach tego tematu uczestnicy programu będą zgłębiać temat zagrożeń, jakie niesie za sobą działalność człowieka dla równowagi ekologicznej. Koncentrując się na negatywnym wpływie, który wywieramy na środowisko naturalne, omówimy również możliwości odwrócenia tego trendu i przywrócenia harmonii w ekosystemach.
Aspekty lekcji:
Ten temat pozwoli uczestnikom programu na zgłębienie praktycznej strony myślistwa poprzez uczestnictwo w warsztatach tworzenia różnych urządzeń łowieckich oraz elementów wspierających ekosystemy. Wspólna praca z doświadczonymi myśliwymi pozwoli na zdobycie praktycznych umiejętności i zrozumienie znaczenia tych urządzeń dla zachowania populacji dzikich zwierząt oraz utrzymania równowagi w ekosystemach.
Aspekty warsztatów:
Ten temat skupia się na praktycznych umiejętnościach obserwacji i rozpoznawania dzikich zwierząt w ich naturalnych siedliskach. Uczestnicy programu będą mieli możliwość doświadczenia bliskiego kontaktu z przyrodą, zdobycia wiedzy o zachowaniu i zwyczajach dzikich zwierząt oraz zrozumienia, jakie znaczenie ma ta wiedza dla ochrony ekosystemów.
Aspekty warsztatu:
Ten temat pozwoli uczestnikom programu na zgłębienie procesu wycierania poroża u jeleni oraz zrozumienie, dlaczego w lipcu i sierpniu wiele osób mylnie interpretuje ten proces jako skaleczenie zwierząt. Poprzez rozwianie tego mitu oraz przedstawienie faktycznego procesu, uczestnicy zdobędą wiedzę o biologii jeleni i ich zachowaniu.
Aspekty lekcji:
Cele:
W ramach tego tematu uczestnicy programu dowiedzą się o roli, jaką odgrywają myśliwi jako hodowcy dzikich zwierząt oraz o istotności Ośrodków Hodowli Zwierzyny (OHZ) w Polskim Związku Łowieckim w procesie ochrony przyrody i dbania o zdrowe populacje dzikich gatunków.
Aspekty lekcji:
Kynologii łowiecka jest kluczowym elementem dla każdego myśliwego, korzystającego z pomocy psów podczas polowań. Uczestnicy programu będą mieli okazję zgłębić wiedzę na temat roli psów myśliwskich, ich umiejętności oraz wpływu na efektywność łowiectwa.
Aspekty lekcji:
W ramach naszego projektu skupimy się na obserwowanej migracji dzikich zwierząt, takich jak dziki, jelenie, lisy w obszary miejskie. Wyzwaniem jest zrozumienie tego zjawiska oraz znalezienie odpowiednich rozwiązań tego problemu.
Aspekty lekcji:
Cele:
PODSUMOWANIE
Zakończyliśmy program edukacyjny Dzikie lekcje – wspólna przygoda o przyrodzie i myślistwie, który miał na celu wprowadzić naszych uczniów w świat dzikiej przyrody. Udało nam się rozszerzyć horyzonty wiedzy i zachęcić do działań na rzecz ochrony naszego otoczenia.
Przez trzy moduły tematyczne zgłębialiśmy tajniki ekosystemów, poznawaliśmy rolę myśliwych w zrównoważonym zarządzaniu dziką przyrodą, a także stawialiśmy czoła współczesnym wyzwaniom ekologicznym. Dzięki elastycznemu podejściu, dostosowaliśmy program do naszych potrzeb i tworzyliśmy własne doświadczenia edukacyjne.
Zachęcamy do dalszych poszukiwań i działań na rzecz przyrody. Wszystko, co odkryliśmy w trakcie programu, to tylko początek drogi. Niech ta wiedza, którą zdobyliśmy, stanie się inspiracją do dalszych badań, zainteresowań i zaangażowania w ochronę dzikiej przyrody w naszym otoczeniu.
Dzikie zwierzęta, ekosystemy miejskie i rola myśliwych – to nie tylko tematy lekcji, ale także wyzwania, przed którymi stoimy jako społeczeństwo. Niech nasza świadomość oraz aktywne działania staną się siłą, która napędzi zmiany na lepsze. Czy to poprzez podejmowanie małych codziennych kroków czy zaangażowanie w większe inicjatywy – każdy z nas ma wpływ.
Odkrywajmy razem piękno dzikiej przyrody, a nasza troska i działania pomogą zachować je dla przyszłych pokoleń.
Zabrania się kopiowania zdjęć oraz opisów (w całości lub w części) bez zgody właściciela i administratora strony. Zgodnie z Ustawą o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 roku (Dz.U.94 Nr 24 poz. 83, sprost.: Dz.U.94 Nr 43 poz.170) wykorzystywanie autorskich pomysłów, rozwiązań, kopiowanie, rozpowszechnianie zdjęć, fragmentów grafiki, tekstów opisów w celach zarobkowych, bez zezwolenia autora jest zabronione i stanowi naruszenie praw autorskich oraz podlega karze. Znaki towarowe i graficzne są własnością odpowiednich firm i/lub instytucji.