BLISKOŚĆ NATURY PRZEZ CAŁY ROK
Program Bliskość natury przez cały rok jest skierowany do uczniów szkół podstawowych. Jego zakres obejmie szereg tematów związanych z przyrodą, ekologią oraz ochroną dzikiej przyrody, uwzględniając zmienność 4 pór roku. Program został zaplanowany tak, aby dostosować treści do poziomu wiekowego i zainteresowań uczniów, zachęcając ich do aktywnego uczestnictwa i odkrywania piękna natury.
Czas trwania programu: Program będzie trwał przez cały rok szkolny, z regularnymi spotkaniami edukacyjnymi i aktywnościami realizowanymi w trakcie poszczególnych pór roku.
Elastyczność programu: Plan programu uwzględnia elastyczność, dostosowywanie się do aktualnych warunków pogodowych oraz potrzeb i zainteresowań dzieci. Dodatkowo edukatorzy będą mieli możliwość modyfikowania tematów i aktywności, aby jak najlepiej dostosować program do wieku, poziomu i oczekiwań uczestników.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Zbliżenie dzieci do przyrody: Głównym celem programu jest stworzenie możliwości dla dzieci ze szkół podstawowych do bezpośredniego poznawania otaczającego ich środowiska przyrodniczego. Poprzez różnorodne aktywności, wizyty w lesie i organizację wycieczek terenowych, dzieci będą miały szansę na obserwację i zrozumienie różnorodności życia roślin i zwierząt w 4 porach roku.
Rozwijanie świadomości ekologicznej: Program skupia się na edukacji ekologicznej dzieci, zwracając uwagę na zagadnienia związane z ochroną środowiska, zrównoważonym rozwojem oraz zachowaniem harmonii z naturą. Poprzez omawianie problematyki zanieczyszczeń, gospodarki odpadami, ochrony zwierząt i roślin, dzieci będą kształtowane jako odpowiedzialni ekolodzy, gotowi podjąć działania na rzecz zachowania czystego i zdrowego środowiska.
Tematyka związana z łowiectwem i PZŁ: Program uwzględnia przede wszystkim tematykę związaną z łowiectwem oraz współpracę z Polskim Związkiem Łowieckim. W kontekście ochrony dzikiej przyrody, dzieci będą miały okazję poznać rolę myśliwych w zachowaniu równowagi w ekosystemie, ochronie zwierząt oraz realizacji zadań związanych z ochroną przyrody. Poprzez warsztaty, prelekcje i spotkania z myśliwymi, dzieci będą zyskiwały wiedzę na temat dzikich zwierząt, ich roli w przyrodzie oraz potrzeby odpowiedniego zarządzania populacjami.
Zaangażowanie w ochronę przyrody: Program dąży do stworzenia atmosfery inspirującej i pobudzającej do działania. Za pomocą różnorodnych form edukacji, dzieci zostaną zaangażowane w aktywne działania na rzecz ochrony środowiska. Poprzez zajęcia praktyczne, warsztaty, konkursy i aktywności na łonie natury, dzieci będą miały szansę na włączenie się w praktyczne działania na rzecz ochrony środowiska i propagowania idei zrównoważonego rozwoju.
Długofalowy wpływ: Priorytetowym celem programu jest wpływanie na długofalową świadomość dzieci i kształtowanie ich postaw wobec przyrody. Dzięki różnorodnym działaniom i aktywnościom, program będzie starał się zaszczepić w dzieciach miłość i szacunek do natury, które będą towarzyszyć im przez całe życie.
W ramach programu Bliskość natury przez cały rok, jednym z istotnych punktów będzie spotkanie z przedstawicielami Polskiego Związku Łowieckiego. Celem tego spotkania jest ukazanie uczniom roli myśliwych w ochronie dzikiej przyrody oraz zrozumienie ich wkładu w zachowanie równowagi ekosystemów.
Zakres tematyczny:
Spotkanie z przedstawicielami PZŁ pozwoli uczniom zrozumieć, że myśliwi pełnią istotną rolę w ochronie przyrody, pomagając utrzymać równowagę w ekosystemach. Dzięki temu, dzieci będą mogły zyskać pełniejszy obraz różnorodnych aspektów działalności myśliwych i ich wkładu w ochronę dzikiej przyrody.
W ramach naszego programu chcemy zapewnić uczniom praktyczne doświadczenia związane z ochroną przyrody oraz zrozumieniem znaczenia roślin dla ekosystemów. Poprzez sadzenie drzewek i krzewów oraz przygotowanie zdrowych przekąsek z owoców jesieni, dzieci będą miały okazję przyczynić się do ochrony środowiska naturalnego i zdobyć wiedzę na temat zdrowego odżywiania. Celem tej aktywności jest uświadomienie dzieciom znaczenia drzew i krzewów oraz promowanie zdrowego stylu życia poprzez przygotowanie i spożywanie zdrowych przekąsek.
Sadzenie drzewek i krzewów:
Przygotowanie Zdrowych Przekąsek z Owoców Jesieni:
Sadzenie drzewek i krzewów oraz przygotowywanie zdrowych przekąsek z owoców jesieni zapewnią dzieciom praktyczne umiejętności związane z dbaniem o przyrodę i zdrowym stylem życia. Poprzez te działania, uczniowie będą mogli zrozumieć, jak ich codzienne wybory mogą wpłynąć na otaczający ich świat, zarówno w kontekście ekosystemów, jak i ich własnego zdrowia.
Planujemy zorganizować warsztaty, podczas których uczniowie będą mieli okazję wykorzystać elementy natury do tworzenia pięknych dekoracji jesienno-przyrodniczych. To nie tylko pozwoli dzieciom wyrazić swoją kreatywność, ale również zachęci je do szacunku i doceniania piękna otaczającej przyrody. Celem warsztatów jest zachęcenie dzieci do odkrywania i wykorzystywania naturalnych materiałów w twórczych projektach, rozwijając przy tym zainteresowanie przyrodą i zdolności manualne.
Zakres warsztatów:
Warsztaty tworzenia dekoracji jesienno-przyrodniczych połączą elementy sztuki i przyrody, umożliwiając dzieciom odkrycie piękna otaczającej ich natury. Będą miały okazję wykorzystać to, co znalazły w otoczeniu, do stworzenia czegoś pięknego i wartościowego. Ponadto, rozmowy na temat przyrody i jej znaczenia pomogą uczniom zrozumieć, jak istotne jest zachowanie równowagi i piękna natury oraz jak można łączyć to z własnymi twórczymi pasjami.
W ramach naszego programu planujemy zorganizować wycieczkę do pobliskiego lasu, uczniowie będą mieli okazję bezpośrednio poznać tajemnice przyrody jesienią. To wyjątkowe doświadczenie umożliwi dzieciom zbliżenie się do natury, odkrycie dzikiego świata i zrozumienie znaczenia ochrony przyrodniczej. Celem wycieczki jest zapewnienie dzieciom unikalnej możliwości odkrycia różnorodności przyrody lasu jesienią, rozbudzenie ich ciekawości i zainteresowania otaczającym światem oraz edukacja na temat znaczenia zachowania dzikiej przyrody.
Zakres wycieczki:
Wycieczka do pobliskiego lasu będzie nie tylko świetną okazją do nauki o przyrodzie, ale także do jej bezpośredniego doświadczania. Uczniowie będą mieli okazję rozwinąć swoje zmysły, odkryć nowe aspekty przyrody i zrozumieć, jak wszystkie elementy ekosystemu współdziałają w sezonie jesieni. Ta wycieczka wpłynie pozytywnie na kształtowanie świadomości ekologicznej uczniów, pobudzi ich ciekawość i zainspiruje do dalszego poznawania dzikiego świata.
W ramach naszego programu edukacyjnego przygotowaliśmy temat poświęcony dziczyźnie jako zdrowej żywności, który połączy edukację o przyrodzie z poznawaniem wartości odżywczych i ekologicznych korzyści spożywania dziczyzny.
Podczas zimy, gdy lasy pokrywa śnieg i temperatura spada, istnieje wiele unikalnych i pięknych możliwości do odkrycia w przyrodzie. Jednakże, aby cieszyć się tym sezonem w lesie w pełni, ważne jest zachowanie bezpieczeństwa i odpowiedzialności. Rozwinięcie tematu Bezpieczne Korzystanie z Lasów w Okresie Zimy w ramach programu Bliskość natury przez cały rok dla uczniów szkół podstawowych może obejmować następujące aspekty:
Bezpieczne korzystanie z lasów w okresie zimy to istotna umiejętność, która pozwoli uczniom cieszyć się magią zimowej przyrody w sposób odpowiedzialny i bezpieczny.
Wydając się na zimowy spacer do lasu, uczniowie mogą odkryć fascynujący świat śladów zwierząt. Temat tropów może stać się ciekawym i interaktywnym elementem programu. Poniżej znajdują się szczegóły rozwinięcia tego tematu:
Rozpoznawanie śladów zwierząt podczas wyjścia do lasu to fascynująca i praktyczna umiejętność, która rozwija ciekawość, spostrzegawczość i szacunek dla dzikiej przyrody.
Temat adaptacje zwierząt do zimy i rola myśliwych w pomaganiu zwierzętom może dostarczyć dzieciom fascynującej wiedzy o sposobach, w jakie zwierzęta przystosowują się do trudnych warunków zimowych oraz jak myśliwi odgrywają istotną rolę w ich wsparciu. Oto rozwinięcie tego tematu:
Temat adaptacji zwierząt do zimy i roli myśliwych w ich wsparciu pozwoli uczniom zrozumieć złożone relacje między dziką przyrodą a ludźmi oraz docenić znaczenie troski i ochrony dla zachowania równowagi w ekosystemie.
Manualne warsztaty z udziałem myśliwych, skupiające się na budowaniu i umieszczaniu karmników dla ptaków. Ten temat zapewni dzieciom praktyczne doświadczenie i wiedzę na temat pomagania dzikiej przyrodzie w okresie zimy oraz roli myśliwych jako opiekunów środowiska naturalnego.
Rozwinięcie tematu:
Warsztaty z myśliwymi, w trakcie których uczniowie budują i umieszczają karmniki dla ptaków, to nie tylko praktyczne doświadczenie, ale również możliwość zrozumienia, jak mały gest może mieć duże znaczenie dla dzikiej przyrody. Dzieci będą miały okazję nauczyć się o trosce i odpowiedzialności wobec środowiska naturalnego oraz doświadczyć współpracy z myśliwymi jako opiekunami przyrody.
Celem tej wycieczki jest zaproszenie uczniów do odkrywania zmian zachodzących w przyrodzie podczas wiosny. Przez obserwacje uczniowie będą mieli okazję zrozumieć, jak zwierzęta i rośliny budzą się z zimowego snu i jakie procesy mają miejsce w lesie w tym okresie.
Zadania:
Ta wycieczka umożliwi uczniom odkrywanie tajemnic natury, zrozumienie jej cykli i procesów oraz zachęci do rozwijania pasji do ochrony środowiska naturalnego. Poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą, uczniowie zdobędą niezapomniane doświadczenia edukacyjne, które pomogą im kształtować szacunek i troskę o nasz ekosystem.
Zapoznanie dzieci z niezwykłą różnorodnością gatunkową występującą w przyrodzie oraz zrozumienie, dlaczego ochrona tej różnorodności jest kluczowa dla zdrowia naszych ekosystemów. Poprzez zabawę, obserwacje i eksperymenty, dzieci nauczą się, jak różne organizmy współistnieją i jakie mają znaczenie dla równowagi przyrodniczej.
Formy zajęć:
Celem zajęć jest poznanie różnorodności i znaczenia zwierząt chronionych w Polsce. W ramach tego tematu dzieci będą miały okazję poznać niezwykłą różnorodność zwierząt chronionych, które zamieszkują nasz kraj. Dzieci będą świadome, dlaczego ochrona tych gatunków jest tak ważna dla przyszłości naszej przyrody.
Propozycja zajęć:
Celem tematu jest uświadomienie dzieciom istoty segregacji odpadów oraz kształtowanie nawyku odpowiedzialnego gospodarowania zasobami i ochrony środowiska. W ramach tego tematu dzieci będą miały okazję dowiedzieć się, dlaczego segregacja odpadów jest tak ważna dla naszej planety oraz jakie korzyści niesie za sobą dla przyrody. Będziemy skupiać się na edukowaniu dzieci na temat różnych rodzajów odpadów i sposobów ich prawidłowego segregowania.
Formy pracy:
W ramach naszego programu skupimy się na połączeniu wartości patriotycznych z nauką o przyrodzie oraz poznanie sylwetek polskich bohaterów, w tym szczególnie myśliwych, którzy brali udział w Powstaniu Warszawskim. Temat ten pomoże uczniom dostrzec, jak troska o ojczyznę i środowisko mogą się wzajemnie uzupełniać, a historia i dziedzictwo naszego kraju kształtują nasze wartości.
Propozycja działań:
Sokolnictwo to niezwykła tradycja ludzi pracujących z dzikimi ptakami drapieżnymi, takimi jak sokoły czy jastrzębie. To szlachetna sztuka, która od wieków łączy w sobie pasję, wiedzę i szacunek dla przyrody. W ramach tego tematu, uczniowie będą mieli okazję zgłębić tajniki sokolnictwa, zrozumieć jego kulturowe i ekologiczne znaczenie oraz poznać rolę sokolników w ochronie dzikiej przyrody.
Propozycja działań:
Historia sokolnictwa: Prezentacja i dyskusja na temat historii i znaczenia sokolnictwa na przestrzeni wieków. Omówienie różnych kultur, które praktykowały sokolnictwo.
Ptaki sokolnicze: Poznanie różnych gatunków ptaków używanych w sokolnictwie, takich jak sokoły, jastrzębie i myszołowy. Badania ich cech charakterystycznych i roli w ekosystemie.
Sztuka sokolnictwa: Warsztaty z udziałem sokolnika lub eksperta ds. sokolnictwa, podczas których uczniowie będą mieli okazję obserwować dzikie ptaki drapieżne i dowiedzieć się, jak wygląda praca z nimi.
Ochrona przyrody: Dyskusja na temat roli sokolników w ochronie dzikiej przyrody, w tym udziału w programach restytucji i monitoringu ptaków drapieżnych.
W ramach naszego programu edukacyjnego postanowiliśmy poświęcić temat wykorzystania lasów jako miejsca aktywności i wypoczynku. Dzięki temu tematowi dzieci będą miały okazję poznać różnorodne sposoby korzystania z przyrody, aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu i pielęgnowania zdrowego stylu życia.
Dzieci po zakończeniu tej tematycznej jednostki będą miały szerszą wiedzę na temat możliwości korzystania z lasów w celach rekreacyjnych, aktywnych form spędzania czasu i wypoczynku. Zrozumieją, jak ważne jest dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne oraz jak lasy mogą przyczynić się do osiągnięcia tego celu. Temat ten wpłynie na kształtowanie zdrowych nawyków dzieci, zachęcając je do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu i cieszenia się pięknem natury.
W ramach naszego programu chcielibyśmy poświęcić uwagę tematowi odpowiedniego zachowania się w lesie podczas okresów upałów i suszy.
Propozycja działań:
PODSUMOWANIE
Nasz program edukacyjny Bliskość natury przez cały rok skupia się na rozwijaniu świadomości ekologicznej i zbliżaniu dzieci do świata przyrody poprzez aktywne i angażujące zajęcia. Dzięki wieloaspektowej tematyce i różnorodnym działaniom dzieci mają okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat przyrody, ekosystemów oraz zrozumieć, jak istotne jest odpowiedzialne podejście do środowiska.
Program obejmuje szeroki zakres tematyczny, uwzględniając zmiany zachodzące w przyrodzie w każdej porze roku oraz wpływ człowieka na ekosystemy. Dzieci mają możliwość uczestnictwa w warsztatach, wycieczkach, prelekcjach i aktywnościach praktycznych, które rozwijają ich umiejętności obserwacyjne, logiczne myślenie oraz kreatywność.
Dzięki tym doświadczeniom dzieci zyskują nie tylko wiedzę, ale także praktyczne umiejętności, które pozwolą im aktywnie uczestniczyć w ochronie środowiska oraz cieszyć się bliskością przyrody na co dzień. Program ukierunkowany na rozwijanie myśliwskiego patriotyzmu, zrozumienia wartości natury i dzikiej przyrody, dostarcza dzieciom i młodzieży inspiracji i narzędzi do podejmowania odpowiedzialnych decyzji w przyszłości.
Zabrania się kopiowania zdjęć oraz opisów (w całości lub w części) bez zgody właściciela i administratora strony. Zgodnie z Ustawą o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 roku (Dz.U.94 Nr 24 poz. 83, sprost.: Dz.U.94 Nr 43 poz.170) wykorzystywanie autorskich pomysłów, rozwiązań, kopiowanie, rozpowszechnianie zdjęć, fragmentów grafiki, tekstów opisów w celach zarobkowych, bez zezwolenia autora jest zabronione i stanowi naruszenie praw autorskich oraz podlega karze. Znaki towarowe i graficzne są własnością odpowiednich firm i/lub instytucji.